בעיות שינה

בעיות שינה ודרכי הטיפול בהן

 

לבעיות השינה, הרווחות בקרב האוכלוסיה, הוקדש בשנים האחרונות מחקר מקיף ומעמיק, וידע רב נלמד והצטבר.

 

מהי השינה?

השינה חיונית ביותר לבריאות הגוף ולהתפתחותו התקינה. עובדה זאת ברורה, למרות שהתפקידים הייחודיים של השינה טרם הובהרו במידה מספקת. במהלך השינה עובר האדם כמה שלבים המאופיינים על-ידי פעילות שונה של גלי המוח, קצב לב, הנשימה, תנועות העיניים ומתח (טונוס) השרירים.

                            


השינה נחלקת לשני שלבים עיקריים:

א. שלב ה- non REM sleep, המהווה את מרבית זמן השינה (כ-75%), נחלק לארבע דרגות עוצמה שונות: בדרגה מס' 1 – השינה היא הקלה ביותר והיא הולכת ומעמיקה.

בדרגה מס' 4 – היא העמוקה ביותר.

 

ב. שלב ה- REM sleep מאופיין על-ידי תנועות עיניים מהירות וירידה במתח השרירים. זהו הזמן, שבו אנו חולמים את חלומות הלילה.

 

במשך השינה מתקיימת מחזוריות בת 5-6 פעמים בלילה, שבה שנת ה-REM מופיעה לאחר משך זמן שבו אנו ישנים שנת non REM.

 

מהו משך השינה הדרוש לאדם?

קיימים הבדלים משמעותיים במידת הצורך של אנשים בשעות שינה, אשר מספרן נע, בדרך כלל, בין 4-9 שעות בלילה. כמות שינה מספקת היא זו המאפשרת יכולת תפקוד תקין במהלך היום ללא תופעות כמו הצטברות של עייפות יתר, מצב רוח ירוד וחוסר ריכוז. אנשים שישנים מעט שעות ולמרות זאת אינם חשים בעייפות מצטברת ואין פגיעה בתפקודם מספקים לעצמם, כנראה, את משך השינה הדרוש לגופם.

 

כך הוא גם לגבי אוכלוסיה מתבגרת. לעיתים קרובות אנשים מבוגרים נוטים להתלונן על כך שהם מאבדים את היכולת לישון שינה ארוכה עם התקדמות גילם. המחקר המדעי מאשר, אמנם, כי אוכלוסיה מבוגרת נזקקת לפחות שעות שינה בהשוואה לאנשים צעירים, אולם על-פי הממצאים המדעיים מדובר בתהליך טבעי.

 

מהן הפרעות בשינה?

הפרעות בשינה הן חוסר היכולת להירדם או לישון בצורה רצופה ללא יקיצות במשך הזמן המיועד לשינה (בדרך כלל בשעות הלילה).

 

אילו הפרעות שינה קיימות?

מחקרים מאבחנים שלוש צורות של הפרעות בשינה:

 

א.    Initial insomnia” – בעיה בהירדמות – מאובחנת אצל קבוצת האנשים אשר מתקשים להירדם בתחילת הלילה.

 

ב.    Middle insomnia” – בעיה בשינה האמצעית – מאובחנת אצל אנשים אשר בעייתם היא חוסר רציפות של השינה. הללו מצליחים להירדם בהתחלה, אולם מתעוררים פעמים רבות במהלך הלילה ומתקשים לשוב ולהירדם.

 

ג.     Terminal insomnia" בעיה בסוף השינה – מאובחנת אצל אנשים אשר שנתם קצרה מדי, משום שהם סובלים מהתעוררות מוקדמת לקראת הבוקר ואינם מסוגלים להירדם שוב.

 

 
בכל הצורות הנ"ל ההפרעות בשינה יכולות להופיע זמנית או באופן ממושך, כמפורט להלן:

 

א.     נדודי שינה זמניים – מדובר בטווח זמן של יום עד יומיים. נדודי שינה מסוג זה נגרמים עקב אירוע מוגדר שניתן לבודדו. סיבות נפוצות הן פער שעות בעקבות טיסה “jet-lag”, לינה מחוץ לבית, עבודה במשמרות וכד'.

 

ב.     נדודי שינה לטווח קצר – מדובר בטווח זמן של עד שלושה שבועות. נדודי שינה מסוג זה קשורים לתקופות של מתח, משבר ולחץ נפשי או פיזי כגון: מחלה ממושכת, בעיות בחיי הנשואין, אבל, קשיים כלכליים, וכד'.

 

ג.      נדודי שינה מהסוג הכרוני – מדובר בטווח זמן העולה על שלושה שבועות. נדודי שינה מסוג זה מהווים בעיה הדורשת בירור יסודי.

 

 

מהן הסיבות האפשריות לנדודי שינה מהסוג הכרוני?

במקרים רבים נדודי שינה מהסוג הכרוני הם תוצאה של מחלות שונות כגון דיכאון, חרדה, בעיות בבלוטת התריס (תירואיד) או כאב (במיוחד כאבי רגליים), הגורמות ישירות לנדודי שינה. כמו כן, גם שיעול או גירוד מתמשך עלולים להפריע לשינה במידה ניכרת.

נדודי שינה הנגרמים מסיבות אלו נקראים נדודי שינה משניים (Secondary insomnia).

 

בנוסף, קיימות תרופות שנעשה בהן שימוש לבעיות בריאות שונות, אך הן גורמות בעקיפין לנדודי שינה. תרופות ידועות כאלה הן הטיאופילין לאסטמה, תרופות להצטננות ולשיעול הנלקחות ללא מרשם רופא ומכילות חומרים הנקראים סימפטומימטיים (sympathomimetics).

 

השימוש בסמים שונים, שתיית קפאין, עישון סגריות ושתיית אלכוהול ידועים אף הם כגורמים לבעיות שינה. האלכוהול הוא בעל השפעה סותרת על השינה. אנשים רבים מנסים להיעזר באלכוהול להאצת ההירדמות בתחילת הלילה, אולם הוא מתגלה כפוגם באיכות השינה על-ידי הפרעה לרציפותה והוא גורם להתעוררות מוקדמת.

 

 

מהן דרכי הטיפול בנדודי שינה מהסוג הכרוני?

אנשים הסובלים מנדודי שינה מתמשכים חייבים להיבדק בדיקה יסודית על-ידי הרופא המטפל במטרה לאתר ולטפל בכל בעיה הגורמת ישירות או בעקיפין לנדודי השינה. למשל, אם תתגלה בעיה בבלוטת התריס ייתן הרופא תרופה מתאימה למחלה זו ובמקביל ייפתרו גם בעיות השינה הנגרמות על-ידי המחלה.

 

אם החולה חש כאבים, תרופה שתשכך את הכאב תוכל לסייע גם לבעיית השינה של החולה.

 

במקרה אחר, הרופא יבדוק את התרופות הנלקחות על-ידי החולה, ינסה לאתר את התרופה הגורמת לבעיית השינה ויבצע את השינוי המתאים (כגון: הפסקת תרופה שאינה הכרחית, החלפת התרופה בתרופה אחרת או שינוי בזמן לקיחת התרופה).

 

 

האם יש דרכי טיפול נוספות לבעיות שינה כרוניות שלא נמצאה להן סיבה?

בעיות שינה מהסוג הכרוני שלא נמצאו להן סיבות ברורות נקראות בשפה המקצועית “Primary insomnia”, כלומר הפרעות ראשוניות בשינה. אבחנה זו תיקבע רק לאחר שהרופא המטפל ישלול כל סיבה אפשרית לבעיות שינה.

 

מחקרים רפואיים מראים כי שיטה טיפולית המבוססת על גישה התנהגותית (behavioral approach) הוכיחה את יעילותה אצל אנשים רבים הסובלים מבעיות ראשוניות בשינה.

 

 

מהם עקרונות הגישה ההתנהגותית לטיפול בבעיות שינה?

העקרון של הגישה ההתנהגותית לטיפול בבעיות שינה מבוסס על שיפור רצוני ומודע בהגיינת השינה
(sleep hygiene)
. השיפור יושג על-ידי שמירה קפדנית על הכללים הבאים:

 

·   הקפדה על שעות קבועות של לינה ויקיצה.

 

·   הקפדה על הימצאות במצב של עייפות בזמן ההליכה לישון; כמו כן הקפדה על כך שמשך שעות השינה יהיה כדרוש על-מנת להתרענן, אך לא יותר מכך.

 

·   יש לדאוג שחדר השינה יהיה חשוך ושקט כשטמפרטורת החדר נוחה. כמו-כן, מזרון טוב וכרית נוחה תורמים לשינה איכותית.

 

·   יש לפתח הרגלי שינה קבועים המזמינים תגובת שינה מותנית (כגון: קריאה, האזנה למוסיקה מרגיעה).

 

·   במידה וקיים קושי להירדם במשך כ-15 עד 20 דקות, מומלץ לעבור לחדר אחר ולעסוק בפעילות שאיננה מעוררת (קריאה, האזנה למוסיקה מרגיעה וכו').

 

·   רצוי לא ללכת לישון במצב של רעב, אך יש להימנע מארוחה מלאה סמוך לשעת השינה. חטיף קל לפני השינה, וגם כוס חלב פושר, יכולים להיות מועילים.

 

·   מומלץ לא לעסוק בחדר השינה בכל פעילות אחרת פרט לשינה או לפעילות מינית.

 

·   מומלץ לא להסתכל בשעון.

 

·   יש להימנע מתנומה במשך היום.

·   יש להימנע מנטילת חומרים מעוררים כמו קפאין או ניקוטין.

 

·   יש להימנע משתיית אלכוהול, הגורם לשינה קטועה.

 

·   יש להקפיד על תרגילי התעמלות. התעמלות בסמוך לשעת השינה עלולה להיות בעלת השפעה מעוררת, לכן הזמן המועדף להתעמלות הוא בשעות הבוקר או בשעות הערב המוקדמות.

 

בנוסף לשיטת הגיינת השינה שפירוטה הובא לעיל, קיימות טכניקות של הרפיה (relaxation) ומדיטציה, אשר ביכולתן לסייע לאנשים הסובלים מבעיות שינה.

 

 

                               

 

מתי יש להתחיל בטיפול תרופתי ואילו תרופות מומלצות?

אם שינוי ההתנהגות אינו פותר את בעיית השינה ו/או בעיית השינה נובעת מסיבה מוגדרת וזמנית (כגון אבל), קיימת אפשרות נוספת שהמטופל והרופא יכולים להיעזר בה – טיפול תרופתי.

 

בדרך כלל הרופא יבחר באחת מתרופות השינה הקיימות ממשפחת הבנזודיאזפינים.

 

תרופה אידיאלית לבעיות שינה היא זו אשר תענה על כל הצרכים הקיימים.

 

·   תרופה כזאת צריכה לסייע למטופל להירדם בשלב הראשוני של השינה.

 

·   טווח ההשפעה שלה צריך להיות למשך כל שעות השינה מבלי לפגוע באיכות השינה.

 

·   על תרופה זו לפעול בשעות השינה בלבד ולא לגרום לעייפות יתר ולפגיעה בפעילות ובעירנות בשעות היום.

 

·   כמו כן, על התרופה האידיאלית להיות בטוחה לשימוש. כלומר, עליה להיות חסרת תופעות לוואי ובעיקר תופעות הקשורות ביצירת תלות או בהתמכרות.

 

תרופה אידיאלית כמו זו שתוארה כאן איננה עדיין בנמצא בעולם, אולם יש תרופות קיימות שהן יעילות ובטוחות מאד. חשוב שכל טיפול תרופתי בבעיות שינה יהיה זהיר, מוגבל, בהשגחה רפואית מלאה ובהתאם לאבחנה הרפואית המתאימה לכל מטופל. התרופות הקיימות היום לבעיות שינה נבדלות זו מזו בכמה נקודות מפתח משמעותיות ביותר, כמו הבדלים במשך הפעילות אשר משפיעים על העירנות ביום המחרת ועוד. על-כן, יש להתאים אותן לכל חולה ולבעייתו.

 

***אם הינך סובל/ת מבעיות שינה אנו ממליצים לך לפנות לרופא המטפל שלך על-מנת שתוכלו שניכם יחד לדון בבעיה ובאפשרויות לטיפול בה ולבחור בטיפול המתאים לך ביותר.

 


התרופות שלנו לטיפול בבעיות שינה
(לחץ על שם התרופה לקבלת מידע מורחב):


תרופות מרשם
בונדורמין



יש לעיין בעלון לפני השימוש בתרופה.

למידע נוסף על כל תרופה ולקבלת עלון ניתן לפנות למחלקת מידע תרופתי או לשלוח מייל ל:

med.info@rafa-lab.co.il 

לקבלת חוברת מידע בנושא בעיות שינה ניתן לשלוח מייל ל: liat@rafa-lab.co.il


דרונט בניית אתרים