היום הבינלאומי להעלאת המודעות למוות ממנת יתר

03 ספטמבר, 2018

היום הבינלאומי להעלאת המודעות למוות ממנת יתר יצוין בישראל ובעולם ב - 31 באוגוסט 2018

יום זה מהווה הזדמנות לעורר דיון על מניעת מוות ממנת יתר של סמים ואלכוהול, להדגיש את הצורך בלקיחת אחריות חברתית להתמודדות עם הבעיה ולעודד הפעלת תכניות לאומיות למניעת השימוש בסמים.

משנת 2017 מצטרף משרד הבריאות למדינות רבות בעולם אשר מקיימות את יום המודעות והכריז על יום זה כיום מודעות לאומי ובינלאומי. במהלך יום זה ובשבוע שלאחר מכן מתקיימות פעילויות ייחודיות והסברה בנושא במספר מסגרות באחריות המחלקה לטיפול בהתמכרויות באגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות. המחלקה עובדת באמצעות כ-12 מרכזים מפוזרים באזורים שונים בארץ ובשיתוף פעולה עם משרדי ממשלה ורשויות המעורבים בטיפול בנפגעי סמים, ביניהם הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול, משרד הרווחה, משרד החינוך, משרד המשפטים, המשרד לביטחון פנים, רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול ומשרד האוצר.  

על פי הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול, מנת יתר של סמים כמו הרואין יוצרת שיבושים חמורים במנגנוני הפיקוח של המוח, עד כדי קריסה מוחלטת של מערכת העצבים.

הסימנים של מנת יתר יכולים להיות :

  • חוסר תגובה לסביבה
  • נשימה איטית, חרחורים או הפסקת נשימה                                   
  • אובדן הכרה, לא ניתן להעיר את הנפגע
  • נוחר או מחרחר
  • שפתיים וקצות אצבעות כחולות/אפורות
  • ידיים או רגליים רפויות
  • אישונים מוקטנים

צרכני הסמים הקשים כגון הרואין - הנקראים גם "סמי רחוב" – הם בין הנפגעים העיקריים ממנת יתר. על פי הערכת הרשות למאבק באלימות סמים ואלכוהול, בישראל חיים כ-2,500 דרי רחוב המכורים לסמים כמו הרואין הנמצאים בסכנה מידית למוות ממנת יתר.

ד"ר פאולה רושקה, מנהלת המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות מסרה כי: "הטיפול בהתמכרות לסמים הינה מורכבת וחוצה דיסיפלינות שונות. המטרה המרכזית היא לטפל במכורים ולהחזירם לחיים נורמטיביים בחברה. מניעת מוות ממנת יתר מהווה מטרה ראשונית וחשובה בטיפול בהם

רוב מקרי נטילת מנת יתר מתרחשים בנוכחות אדם אחר ומחוץ למתקנים רפואיים. נכון להיום, מכורים לסמים שנטלו מנת יתר קיבלו תרופה באמצעות זריקה לאחר הגעתו של צוות האמבולנס או בחדר המיון בבית החולים.

לאחרונה הוגש לוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2019, תרסיס אף המכיל אנטידוט (סותרן) הנוגד את ההשפעה של מנת היתר ועשוי להציל חיים.

התרסיס יאפשר נגישות של האנטידוט גם מחוץ למתקנים רפואיים ויאפשר לבני-משפחה, חברים או אנשי צוות במרכזים בקהילה להגיש עזרה במהירות עוד לפני הגעתה של מד"א, ובכך להוות מרכיב חשוב במניעת מוות ממנת יתר.

 אתר היום הבינלאומי להעלאת המודעות למוות ממנת יתר

https://www.overdoseday.com/