מטופלי קנאביס רפואי אינם לבד – שירות אחיות ייחודי תומך ומלווה את המטופלים

28 דצמבר, 2022

ישראל היא המדינה עם השיעור הגבוה ביותר של מטופלים הנוטלים קנאביס רפואי ביחס לאוכלוסייה. מטופלים אלה על פי רוב סובלים ממצבים רפואיים כרוניים, והם מקבלים את הרישיון לרכוש קנאביס רפואי בבתי המרקחת על פי ההתוויות המוגדרות בנוהל 106 של משרד הבריאות.

מטופלים רבים החיים עם מחלה כרונית עשויים לאורך השנים להיתקל בבעיות שונות, כגון סיבוכי מחלה, תופעות לוואי של תרופות ותחלואה נלווית. אחת הדרכים להפחית סיבוכים אלה היא באמצעות תמיכה וליווי של אחות מוסמכת, היכולה לייעץ למטופלים לגבי נושאים שונים, לדוגמה מדוע חשוב וכיצד ניתן לשפר היענות לטיפול או כיצד ניתן להתמודד עם תופעות שונות של המחלה.
תחומי האחריות של אחיות מרכז התמיכה כוללים בין השאר:

  • הנחיית מטופלים לגבי טיפול נכון עם המוצר בדרך שממזערת את הסיכון לתופעות לוואי מסוימות
  • סיוע בטיטרציה של התרופה בתחילת הטיפול וכאשר נדרש שינוי במינון
  • מענה על שאלות הנוגעות לטיפול

השירות הייחודי ניתן על ידי אחיות מוסמכות שעברו הכשרה בתחום הקנאביס הרפואי. האחיות מלוות את המטופלים יד ביד, בדומה לליווי האחיות הניתן למטופלים המקבלים תרופות כרוניות לטיפול במחלות כגון טרשת נפוצה, דלקות מפרקים, סרטן ועוד.

הרציונל מאחורי שירות האחיות הוא העובדה שברגע שמטופלים עוזבים את המרפאה או בית החולים הם אחראים לבריאותם בבית. פעמים רבות, מטופלים אינם עוקבים אחר הנחיות הטיפול שקיבלו, וזאת בין השאר בשל חוסר תקשורת, חוסר הבנה של תוכנית הטיפול, תוכנית טיפול מורכבת שמצריכה הדרכה נוספת ועוד. בעיות אלה יכולות לפגוע בתוצאות הטיפול ולהוביל לבעיות בטיחות.  באמצעות הדרכה וליווי לאורך זמן יכולים המטופלים ללמוד כיצד להשתמש נכון עם המוצר, לשאול שאלות העולות לאורך הטיפול ולקבל הדרכה כאשר הם נדרשים לשנות מינונים.

יתרונות מעשיים של מרכז ההדרכה

ליווי מטופלי קנאביס רפואי על ידי צוות רפואי:

אחד מהמרכיבים החשובים למטופלי קנאביס רפואי הוא היכולת לקבל מידע מהצוות הרפואי. בסקר שנערך ב-2017 בארה״ב במרכז סרטן גדול בארה״ב מצא כי מרבית המטופלים שעבורם נרשם קנאביס רפואי החולים העדיפו לקבל מהרופא.ה שלהם את המידע על קנאביס רפואי. על פי הסקר, רק 15% מתוכם קיבלו את המידע מהצוות הרפואי, ושאר המטופלים נאלצו למצוא את המידע במקורות העשויים להיות פחות אמינים, כגון מחברים או משפחה, כתבות בעיתונות, אתרים ובלוגים, או משיחות עם מטופלים אחרים.

ליווי מטופלי הקנאביס הרפואי מאפשר מתן מידע הנחוץ למטופלים והוא מהווה תמיכה של צוות רפואי לכל דבר, שכן לאחיות יש את המומחיות הדרושה לתמיכה בטיפול בקנאביס רפואי. הן מכירות את ההיבטים הרפואיים והמשפטיים של קנאביס רפואי, ויש להן ידע נרחב על הטיפול בקנאביס רפואי, קנבינואידים, מערכת אנדוקנבינואידית ופרמקולוגיה של המוצרים.

רפואה מרחוק:

שירות ההדרכה ניתן ברובו באמצעות שירותי רפואה מרחוק – שיחות טלפוניות המתבצעות על פי צרכי המטופלים. השירות הטלפוני מאפשר לאחיות להמשיך לתמוך במטופלים באופן רציף. מטופלים, הנוטלים את הקנאביס הרפואי מבית רפא, אשר מעוניינים ליצור קשר עם האחיות, להתייעץ בנוגע לטיפול או לשאול שאלות הנוגעות לתופעות לוואי אפשריות או קיימות, יכולים ליצור קשר עם מוקד שרות ההדרכה בטלפון *2720.

שירות אחיות למטופלי קנאביס רפואי